Як подолати шкільну тривожність
Шкільна тривога, як різновид тривожності - що може допомогти.
1. Тривога - це закапсульоване збудження, яке не може знайти можливості "гармонійної розрядки".
2. Тривога пов'язана зі страхом майбутнього.
3. Буває подієвою (перед іспитом, наприклад), буває рисою особистості (про таку людину ми говоримо - тривожний).
Тривога успадковується і транслюється (про це трохи пізніше).
Тривожність - може бути наслідком психологічної травми, може бути проявом депресії (в цьому випадку, важливо супровід психотерапевта). Може бути результатом проектування попереднього досвіду невдачі на майбутні події. Може "маскуватися" під агресивність.
4. Тривога може супроводжуватися - порушенням сну (безсоння, сонливість), нудотою, розладом травлення, запамороченням, шлунковими болями, прискореним серцебиттям. (Якщо є соматичні прояви, важливо звертатися до педіатра/терапевта і до психолога/психотерапевта).
Лікарі знайшли цікавий взаємозв'язок тривоги і окислення організму, а також зв'язок тривожності з дисбалансом в роботі підшлункової залози.
5. У будь-якому нашому переживанні-емоції-почуття завжди є "сила" і "слабкість". Нам не потрібно повністю "позбуватися" від будь-якої нашої якості або емоції, важливо "відкалібрувати" її всередині себе. "Сила тривоги" в тому, що вона дозволяє багато передбачити, перевірити, чи добре підготуватися, прийти трохи заздалегідь, підготувати різні варіанти рішень. "Слабкість тривоги" - в тому, що вона позбавляє сил, заважає діяти, заважає бути природним, нав'язує один (негативний) варіант розвитку подій, звужує багатоваріантний світ до одного варіанту ....
6. Знаючи, що тривога - пов'язана зі страхом перед майбутніми подіями, нам важливо конкретизувати - зрозуміти, дитина переживає про те:
- Що не знайде друзів
- Отримає погану оцінку
- Накричить вчитель
- Хтось образить
- Що розчарує батьків
- Щось трапиться з батьками, коли вона в школі
- Чи не встигне на урок
- Чи не здасть нормативів з фізкультури в школі
- Чи не встигне в туалет
- Глобально - проживає страх майбутнього ...
Є цікавий різновид шкільної тривожності - це математична тривожність. Насправді, вона є продовженням страху зробити помилку, страху перед неправильною відповіддю. У гуманітарних дисциплінах є багатоваріантність. У початкових класах школи дітей все ще привчають, на жаль, до того, що варіант рішення і відповіді може бути тільки один.
Дізнавшись, що конкретно дитини турбує, ми можемо знайти "точковий" спосіб трансформації.
З молодшими школярами ми можемо "грати в школу" - іграшка або малюнок "проговориться" про те, що турбує дитину.
Старшим дітям ми можемо поставити запитання - "що може статися найгіршого".
Тривога потребує інформації. Чим більше інформації, тим більше відчуття стабільності. Тривожним дітям потрібно пояснювати правила, розповідати про послідовність дій. Відповідати на запитання - а що буде тепер? А зараз? А потім?
Тривожним діткам (і дорослим) важливо навчитися фіксувати увагу на те, що вже виходить і виходило (їх фокус уваги на майбутньому, а не на досвіді справжнього). Важливо нагадувати - пам'ятаєш, ти вже з цим справлявся. Важливо робити журнали успіху, важливо використовувати "метод зеленої ручки" - підкреслюючи те, що виходить, наша підсвідомість може впоратися з тим, що вважає складним, якщо "ресурсних-опорних" спогадів і знань про себе в два рази більше.
Важливо дати право на помилку, розповідати про свої помилки, показувати, як можна бути смішним і живим.
Зняти з себе і дитини вимоги про ідеальність. Перфекціонізм - провокатор тривожності.
Тривожність дітей часто провокують гіперконтроль, перфекціонізм і тривожністю самих батьків - "ти маленький, світ небезпечний, всюди зрада-зрадонька, нікому довіряти не можна, будь краще всіх, потрібно все робити ідеально, помилятися не можна".
Нашим дітям важливо знати, що світ різний. І вони різні. І ми вчимо їх одночасно довіряти, відчувати свою силу, і дотримуватися обережності і вибірковість.
Важливо, щоб наші діти чули - я вірю в твої сили, подбай про себе, ти в безпеці; важливо давати посильні доручення і завдання. Важливо, щоб дитина бачила, як ми справляємося з труднощами, як ми конфронтуємо, як ми радіємо життю і самі граємо і розслабляємося.
Тривожна людина часто не в контакті зі своїм тілом. Важливо фіксувати увагу на стопах ніг. Чим стійкіше розташовані стопи, тим краще фіксована увагу. Корисний масаж ніг, стрибки на батуті, ходьба босоніж ..
Важливо спостерігати за диханням. Можна на початку навчального дня або перед контрольною робити маленькі візуалізації - уявити себе в безпечному затишному просторі, ноги в цьому уявному просторі стоять на траві або на землі. Спина спирається на дерево або стіну будинку (в реальності вони можуть спиратися на спинку стільця), зробити кілька вдихів-видихів. Дуже корисно в руках тримати річ з матеріалу, який можна стискати і м'яти (тривожні діти і так в руках весь час щось крутять). Корисно малювати на каменях, робити колажі з каменів і черепашок, грати з піском (пісочна терапія, пісочна анімація), грати - малювати, робити вироби з круп (особливо кукурудзяної - жовтої).
В арт-терапії колір роботи з тривожністю - жовтий, малювати добре крейдою. Поступово пропонуючи малюнки і експерименти з аквареллю (акварель непередбачувана, як і життя), використовувати глину, пластилін - матеріали, які можна проконтролювати. Можна з дитиною грати в акторів - читати відомі всім дитячі віршики - чотиривірші - різними інтонаціями. Можна скористатися методом Гаррі Поттера - страшного вчителя представивши з бантиками або смішними заколочками на голові. Наше завдання - вивести дитину зі стану "звуженої свідомості". Я часто використовую гру "на щастя - на жаль". Ми вибираємо бажану дію. Наприклад, зібралися на вихідних в похід. Хтось з гравців говорить фразу - на жаль, пішов дощ. Наступний учасник - пропонує варіант - на щастя, ми встигли розбити намет. Наступний - На жаль - не було інтернету. На щастя - ми розповідали історії і співали пісні ..... Таким ігровим способом ми розширюємо поведінковий репертуар дитини, привчаємо дитину до того, що з будь-якої ситуації може бути вихід. Важливо тривогу з закапсульованого внутрішнього стану вивести "на поверхню" - перевести в руху - біг, танець, присідання. Дитині легше впоратися з тривогою, спираючись на силу і розслаблену довіру батьків.
За тривогою - можна знайти усвідомлення своїх сил, довіру собі і світу. Бажання розвиватися і досліджувати. І радість.
Радості дитини і дорослого.
Психолог Світлана Ройз