Час і страхи. Коли ми посилаємо дітям погані сигнали
Якщо дитина вловлює або чує, що ми відправляємо її в садок бо втомилися від неї, тривоги і страхів буде значно більше
Про вклади і витрати, сигнали, які ми подаємо дітям і одне одному, про дитячі садки, адаптацію, прощання перед сном і не тільки.
Допис не те, що б злий — напружений. Коли мені представники дитячих садків і пропонувачі різних дитячих послуг надсилають дещо, що включає запитання: «Скільки часу ви витрачаєте або готові витрачати на дитину?», — для мене це звучить не просто як некоректно сформульоване запитання. Я поставлю ще багато запитань, щоб прояснити — людина справді не відчуває різниці між ми витрачаємо час на дитину або ми вкладаємо час у її розвиток і наші стосунки?
Коли я сьогодні прочитала у телеграм-каналі новин офіційну інформацію, звернену до батьків: «Ви зможете відправити дітей у садок і нарешті полегшено зітхнути», — підстрибнула. Добре, що ви мене не бачили у цей момент. От правда — «відправити дітей, щоб зітхнути»?
Дитячі садки дуже і дуже полегшують життя матерям і батькам, але вони не замінюють батьків. І це точно не місце, куди «відправляють». Якщо ми спочатку переконані у тому, що дитячі садки — це пункт, де дитина може пересидіти, поки батьки працюють або відпочивають, то в дошкільному секторі нічого не зміниться. Комунальний садок не стане простором безпеки, розвитку, а залишиться місцем.
А якщо для нас, батьків, це «відправити і зітхнути» звучить зовсім нормально, то наші діти будуть нас своїми страхами, тривогами, симптомами «приводити» до психологів, щоб ми навчилися бути разом, «дихати» разом, навчилися розподіляти час і сили. І так, це, правда, дуже і дуже складно. І так, карантинне навантаження на сім'ї величезне.
Якщо ми дитині чесно скажемо: «Я дуже втомився/лася, я хочу бути зараз поруч, але у мене є тільки 10−15−20−40 хвилин, а далі мені важливо відпочити (попрацювати, приготувати їжу, побути з твоїм татом/мамою, братом/сестрою). Як мені з тобою бути зараз так, щоб ти за ці хвилини, поки не продзвонить будильник, наповнився моєю любов’ю (спокоєм, силою)?». Діти, навіть зовсім маленькі, це розуміють. І, як мінімум, ми не транслюємо подвійних послань: «Я з тобою, але хочу бути без тебе» або «Краще б тебе не було».
Звісно, я мрію для наших дітей і для нас, щоб дитячий садок і школа перетворилися на партнерів у супроводі дорослішання дітей. Щоб ми перестали казати: «Я йду на роботу (яка мені не подобається), а ти йдеш на свою „роботу“ (так, вона тобі теж не подобається, звикай)». Мрію, щоб у нас був вибір із різних хороших варіантів садків. Мрію, щоб садок був простором безпечного розвитку, спілкування, був збагаченим середовищем — що доповнює, а не замінює батьків.
І так, цей текст заряджений емоційно, мені важлива ця тема.
Будь ласка, давайте «вкладати» одне в одного, а не «витрачати». Вклади — зростають. Витрати — залишають відчуття незадоволеності та бажання компенсації.
Світлана Ройз, дитячий психолог